Nieuws

Over ons Nieuws Schotense sauzen scoren in Italië
Over ons Nieuws Schotense sauzen scoren in Italië
Nieuws

Schotense sauzen scoren in Italië

21/04/2017

De frietsauzen van het Schotense manna Foods zijn bezig aan een veroveringstocht van Italië. Daar hebben twee Napolitanen frietketens uitgebouwd en voor de sauzen kozen zij voor het Belgische bedrijf. Intussen telt Italië al meer dan 250 goeddraaiende frietkoten. “In Italië is onze omzet momenteel goed voor een klein miljoen euro.”

Manna Foods zag het daglicht in 1935 en telt intussen negentig werknemers zowel in de fabriek in Schoten als in de magazijnen in Wijnegem. En het bedrijf blijft steeds groeien. “We groeiden in zes jaar van minder dan achttien miljoen euro omzet in 2010 naar 33 miljoen euro in 2016. En daar zijn we erg trots op”, zegt Hans Van de Venster, commercieel directeur. Het bedrijf is erg verspreid over heel de wereld. “Zo zitten we bijvoorbeeld ook in landen in West-Afrika zoals Angola, maar ook in het kleine Mauritius. Daar zitten we in alle honderd top-hotels binnen. Ook met Colombia vlotten de onderhandelingen goed. De potentiële klant heeft ons onlangs bezocht en het lijkt de juiste kant uit te gaan.”

 

Chipstar

Vooral in Italië zijn de Manna-sauzen heel populair. Elke twee weken gaat er wel een volle truck met telkens 33 paletten naar Italië. “Twee onafhankelijke Italianen, Filippo en Francesco, startten er een franchising concept op: Queen’s Chips en Chipstar”, zegt Hans. “De eerste tien frituren zouden ze met eigen middelen betalen, de overige frituren zouden ze als franchising concept laten ontwikkelen, waarbij er iemand anders de zaak onder die naam uitbaat. Wat me meteen opviel, is dat ze over alles duidelijk goed hadden nagedacht. Ze zijn financieel krachtige mensen en ze kenden al onze dertig sauzen. Ze hadden er zelfs al twaalf geselecteerd”, lacht Hans. “Opvallend is trouwens dat de Italianen een heel andere voorkeur hebben in sauzen. De barbecue fumé en de nieuwste kaassaus zijn in Italië allebei toppers, terwijl deze sauzen in België niet aanslaan.”

 

Boost

Intussen staan er zo’n 250 frietkoten in heel Italië. Vooral in 2015 en 2016 kende het aantal frietkoten een enorme boost. Dat Rode Duivel Dries Mertens bij Napoli speelt, vergemakkelijkte de zaken dan ook voor Manna.

 

Godenkind

“Van zodra ik de naam Dries Mertens liet vallen in Napels, werden de gesprekken met de nieuwe klanten een stuk losser en vriendelijker. Als dank voor het feit dat België een godenkind als Dries Mertens heeft voortgebracht, werd ik trouwens op ristretto’s getracteerd in een koffiehuis naast hét Stadio San Paolo van SSC Napoli en enkele dinertjes”, vertelt Hans. “Je kan dus wel zeggen dat Dries ons een extra steuntje heeft gegeven bij de start in Napels.”

 

Bron: klik hier.